måndag 26 september 2011

en inte särskilt barmhärtig samarit

När man extrajobbar i hemtjänsten och dessutom ska bli socionom händer det titt som tätt att man får medlidande blickar från den som just ställt frågan vad man gör: "Det är verkligen beundransvärt att du orkar. Själv skulle jag aldrig klara av det", kanske de säger. De hjälper med andra ord till rätt bra med att trycka människovårdande yrken ännu längre ner i lågstatusjobb-högen. Själv skulle jag aldrig klara av att erkänna att anledningen till att jag är miljonär är för att jag gjort något så meningslöst som att uppfinna en app eller för att jakten på pengar helt enkelt har gjort mig till ett girigt as. Att välja att dricka kaffe och lyssna på 95-åringars livshistoria framför att ha sådant på sitt samvete känns inte så väldigt beundransvärt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar